vrijdag 19 augustus 2016

Abbiekes Gift Evolueert ...





Via Abbiekes Gift ben ik in contact gekomen met vele ouders van prematuur en dysmatuur geboren kindjes. Vele patroontjes hebben inmiddels al hun gratis weg naar hen gevonden :)

Van daar uit zijn ook al veel patroontjes verkocht en zelfs donaties binnen gekomen, waar in eerste instantie materiaal voor de dekentjes van gekocht is en al het andere gaat naar het Ronald McDonald Kinderfonds.

Na het laatste prematuur spreekuur met Abigail gingen wij nog even op visite bij de zusters die haar verpleegd hebben en ons zo veel geleerd in de laatste 3 weken ziekenhuis.


Al kletsend met de verpleging in Tiel kwam ik op het volgende idee:

Ik wil graag de mama's (omas tantes nichten vriendinnen) van prematuur (en dysmatuur) geboren kindjes de kans geven om iets terug te doen voor de Nicu of High Care waar hun kindje heeft gelegen. Dit kan door je aan te sluiten bij Abbiekes Gift 

Vereiste is wel dat je enige basis kennis hebt van de naaimachine.


WAAROM?

Het deed mij zelf ontzettend veel goeds om een eerste pakket met dekentjes af te kunnen geven in het MMC in Veldhoven. Om op deze manier de verpleegkundigen te bedanken en met een heel ander gevoel in de Nicu te staan dan radeloos bezorgd om de kleine. Ik merkte dat Abbiekes Gift ook een gift voor mij was - in het verwerkings proces.

Ook geld te kunnen doneren aan het Ronald McDonald Huis was een speciale ervaring! Een wereldschokkend bedrag was het niet, maar wel verzameld met veel liefde en gedoneerd door ontzettend lieve mensen. Alle kleine beetjes helpen!


HOE?

De mama's kunnen zelf contact opnemen met de verpleegkundigen van de Nicu. Tijdens de volgende controle tijdens het prematuur spreekuur, of middels afspraak die je telefonisch kan maken.

Mag dat? gewoon bellen?

Jazeker! Gewoon naar de afdeling bellen en vragen of je nog eens langs mag komen. Soms zijn ze reuze druk, en soms hebben ze echt de tijd maar het mag.

Neem de kleine mee want de verpleging vind het heel erg fijn om de kleintjes nog eens te zien! Iedere verpleegkundige die ik heb gezien zegt het zelfde, we vergeten de kleintjes nooit en vinden het fantastisch om ze nog eens terug te zien.


WAT?

Kleine dekentjes voor in de couveuse. Grotere dekentjes om onder te buidelen en later voor op het warmtebedje. Mutsjes op maat en een vestje of jurkje voor de kleine kanjers die ze in de couveuse al kunnen dragen. Of zelfs kruippakjes vanaf maatje 44 voor wanneer ze in het warmtebedje of in het ledikantje al mogen slapen.


U OOK?


Bent u ouder van een prematuur kindje? of misschien een kindje dat door complicaties na de geboorte op de Nicu of High Care heeft gelegen?
Bent u verpleegster en wilt u de patroontjes wel gebruiken voor uw eigen ziekenhuis?
Bent u gewoon een Engel en wilt u uit liefde wat dekentjes, een vestje, wat hemdjes en jurkjes of mutsjes naaien? Misschien haakt u wel of kunt u mooi breien? en wilt u algemeen aan Abbiekes Gift geven zodat ik deze aan de ziekenhuizen geven waar ik zelf aan doneer ? (Het Rivierenland ziekenhuis in Tiel, het Jeroen Bosch in Den Bosch (volgt in de herfst) en het Máxima Medisch Centrum in Veldhoven)

Dan bent u van harte welkom om zich aan te sluiten bij ons!!


Op de blog van Abbiekes Gift, die vanaf 1 augustus volledig in het teken staat van de " geëvolueerde versie van Abbieks Gift " (sorry pokemonners in huis) komen alle updates te staan. Ook kunnen de mama's die zich inzetten voor hun eigen gift daar een eigen pagina krijgen en zelf updates schrijven!


Op Facebook hebben we een nieuwe groep opgezet, waar alle naaisters zichzelf verzamelen.

Het patroontje van Abbieke in de prematuur maatjes staat daar online aangeboden. Ook links naar diverse prematuur patroontjes zoals we die al tegen gekomen zijn.

Daar staan ook tips en persoonlijke verhalen. Wilt u mee naaien, dan kunt u zich voor de Abbiekes Gift - Prematuur werkgroep aanmelden en een eigen mapje aanvragen.


Wilt u een geldelijke donatie maken, zodat ik ééns per maand een mama kan blijmaken met wat stof? of een cadeautje opsturen naar een nieuw prematuurtje waar we over horen? of doneren aan het Ronald McDonald Kinderfonds? (dat is voor de Ronald McDonald huizen die op het ziekenhuis terrein staan, wij steunen het huis in Zuidoost Brabant )


Dan kunt u het patroontje voor Kruippakje Abbieke nog steeds aanschaffen. Meer info daarover staat *hier*



Gedoneerde tricot van Bora


** U HOEFT GEEN GELD TE DONEREN, OF HET PATROONTJE TE KOPEN OM MEE TE MOGEN DOEN AAN HET PROJECT VAN ABBIEKES GIFT **
De opbrengst van de patroontjes en donaties zorgt ervoor dat ik jullie op subtiele wijze soms kan ondersteunen - maar ik ben niet rijk. al wat niet door de patroontjes komt, komt uit eigen zak.


Er zijn meerdere organisaties die dit soort projecten hebben.

het Berrenfonds maakt voor sterrenkindjes

Made with Love for Stars maakt ook voor sterrenkindjes.

Fieke <3 maakt setjes met 3 dekentjes als cadeau voor de ouders van de Nicu van het MMC in Veldhoven

Kleine Inktvisjes, zij haken die geweldig leuke, en vooral nuttige diertjes met tentakels die de kleintjes zo graag vast houden.


Dit zijn maar enkele voorbeelden. GEWELDIG! ik heb enkele van deze groepen ook het patroontje Abbieke gegeven.


Is het zonde dat er zo veel verschillende groepen zijn, en dat die niet samenwerken?


Ik persoonlijk vind dat niet zonde, ieder heeft een eigen werkwijze en patroontjes. Wie alleen dekentjes maakt maakt geen mutsjes en via dit kleine plan kiezen mama's zelf en hebben alle keuze vrijheid. Ik voorzie dat er meerderen net als ik Fieke <3 tegen kwam, andere groepen tegen komen en zich daar misschien na Abbiekes Gift bij aansluiten. Dat hoop ik, en dat is prima en zal ik aanmoedigen


Abbiekes Gift is een liefdevol gebaar. Klein, vertrouwd en persoonlijk. Een liefdevol gebaar en mogelijkheid voor de mama's om hun eigen ervaring te verwerken en daarbij de allerkleinsten en hun ouders een hart onder de riem te steken. Uit eigen ervaring weet ik dat dat zoveel betekent..

Wanneer zij zelf hun eigen pakjes bij hun eigen ziekenhuis afleveren, bij de verpleegkundigen die hun leven en dat van hun kindje misschien wel hebben gered is dat een hele stap voorwaarts ..

Dan doet dat meer voor de verwerking dan aansluiten bij een groep. Wat later vast gebeurd want ik werk ook maar met mijn eigen geld. Via groepen is het soms mogelijk om stof pakketten e.d. te krijgen.
En dat is echt fantastisch. Maar niet mijn doel. En voor mij niet haalbaar.


** NB
In de blog spreek ik over mama. Maar dat kunt u ook lezen als papa, grote broer of zus, oom, tante, oma opa vriendin .. Maar dat is te lang om te lezen he, en ik laat u al zoveel lezen..

2 opmerkingen:

  1. wat een mooi initiatief Sabrina <3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is hartverwarmend hoeveel mama's mee naaien voor de allerkleinste helden!

    BeantwoordenVerwijderen