woensdag 16 november 2016

Aanloop naar Abigail's geboorte

Voor het eerst open ik echt het dagboek dat wij in het ziekenhuis hebben gekregen bij de geboorte van ons dochtertje Abigail. Heftig om de allerkleinste Cpap mutsjes weer te zien. De electroden die om haar voetje zaten om de hartslag in de gaten te houden. de lieve woorden van de zuster op de eerste dag .. herinneringen overspoelen me, ik laat ze komen. 

Voor mijn lieve vriendin Kitty duik ik in het dagboek en neem jullie mee op Abigails eerste reis .. die naar huis. Voordat ik jullie daar over kan laten lezen moet ik eerst vertellen wat er is gebeurd dat zij met 28 weken en 5 dagen geboren moest worden ... 


*trigger warning* 

14 Oktober 2014 - 28 weken zwanger.
Lief klein baby'tje in mama's buik..



20 weken echo <3



27 weken

Na het avondeten

Vandaag ben je al 28 weken aan het groeien in mijn buik. Een goeie dag vandaag, je bent lekker aan het zwemmen al voel ik je maar heel zachtjes bewegen. De dokter zegt dat dat komt omdat je een heel fijn baby'tje bent. Mama heeft al vanaf de 11e week een hoge bloeddruk en vanaf de 13e week medicijnen om die laag te houden. Iedere 3 weken een trip naar het ziekenhuis afdeling gyneacologie om je in de gaten te houden. De dokter zegt dat alles goed gaat, maar ik ben de afgelopen 3 weken af en aan ziek geweest. Griep zeggen ze. Eindelijk voel ik me beter vandaag. Ik hoop op weer meer energie. Morgen een nieuwe afspraak met de dokter, dan gaat hij bloedprikken voor een test, Leiden factor V heet dat.
3 weken geleden zijn we met Oma en Opa uit Zoetermeer gaan winkelen voor je babykamertje. Je zal op de kamer van Grote Broer mogen slapen. Wanneer alles geschilderd is en de nieuwe gordijnen gemaakt zal het echt jullie kamer zijn. Maar dat komt nog.. Morgen eerst maar eens voor het eerst al je kleertjes en dekentjes wassen. Gelukkig is nu alles in huis! De box zet papa zo al voor je in elkaar, net als je wiegje. De eerste maand mag je bij papa en mama slapen tot je doorslaapt :) 




Alles is vandaag tegelijk geleverd. Phew we hebben nog heel wat werk voor de boeg! 

Midden in de nacht

Het gaat niet goed! Ik heb erge pijn in mijn lichaam en als ik niet beter zou weten leek het of ik ween had op een moment! alleen was dat gevoel boven in mijn buik, bij mijn ribben en zwem je onderin heel laag... papa en mama denken dat het kruidenkaasje niet meer goed was die mama at vanavond.
ben al denk 20x naar het toilet geweest... poep raakt op een gegeven moment op toch?
Het is nu over, de pijn is weg en papa heeft de hele tijd over mamas buik geaaid. we proberen nog wat te slapen, morgen naar de dokter, hij moet echt kijken wat er mis is.


06.00 uur

Het blijft misgaan. dit is niet goed. Lief kleintje wat is er aan de hand? Pijn, alsof alles met een dikke shawl wordt samengeknepen boven in mijn lijf. Is dit wat voedselvergiftiging is? Jij zwemt rustig rond, voel je je wel lekker liefje? mama is een beetje ziek maar de dokter gaat morgenochtend kijken wat er mis is. 


15 Oktober 2014

's ochtends
Het gaat weer beter. Grote zus heeft toast gemaakt met alle suikersoorten die ze vinden kon. Mama heeft geen pijn nu en jij zwemt vrolijk rond. Straks gaat Jordy naar een feestje toe en dan gaan we samen op weg naar het ziekenhuis. Poeh ik eet nooit meer bedorven kruidenkaas! 

In het ziekenhuis

bloeddruk extreem hoog
Papa heeft me naar boven gebracht en de verpleging heeft wel 4x mijn bloeddruk gemeten. In de bus werd ik weer niet lekker, maar ben wagenziek dus dat vond ik niet zo raar. 
De dokter is gekomen en ik moet meteen door naar de afdeling want mijn bloeddruk is gevaarlijk hoog. Was het dan geen voedselvergiftiging? de test gaat niet door en ook de echo niet. Naja eerst maar de bloeddruk naar beneden met nieuwe medicijnen.

op de afdeling verloskunde

De verpleging zegt dat ik in het ziekenhuis zal moeten blijven tot je geboren bent. Jeetje dat is nog 3 maanden. Grote broer! Die weet helemaal niet dat ik ziek ben! oooooh waarom heb ik de uitnodiging niet meegenomen? Ik heb magnesium gekregen. Heel veel van dat spul en jeetje wat is dat naar. De bloeddruk wil niet dalen en de artsen maken zich ongerust. 
Zwangerschapsvergiftiging zeggen ze. Pre Eclampsia. Al 3 weken??
Wat ben ik blij dat ik niet alleen ben, Reinoud is bij me.


Papa heeft grote Zus gebeld en die wacht op Grote Broer. Dan gaan ze samen naar hun opa toe. En dan? 


Later die avond

Ik begrijp niet wat er allemaal gebeurd en wat er gezegd wordt. Mijn hoofd is wolkerig en papa is bezorgd. heel bezorgd. 
De dokter zegt dat ik niet hier in dit ziekenhuis in Tiel blijven kan. Dat ze wel plaats hebben voor mij, maar niet voor jou. Dat ze aan het rondbellen zijn maar dat er in de buurt geen plaats is?
gekke mensen

we hebben nog 3 maanden voor je komt... 

Papa zei net dat het misschien niet meer 3 maanden is voor we je zien. Maar dat de arts het heeft over 3 weken. PANIEK. mama is in paniek. en de bloeddruk is nog steeds veel en veel te hoog, de medicijnen werken niet. We worden straks opgehaald met een ambulance om naar Veldhoven gebracht te worden. Daar is een Nicu. Newborn Intensive Care Unit heet dat. mama is zieker dan ze dacht popje.. dit gaat niet goed. 


21.00 -22.00 - Maxima Medich Centrum in Veldhoven OHC

We zijn veilig aangekomen. liggen in een kamer naast de zusterpost. Hele lieve mensen hier maar mama is veel veel zieker dan we hebben gemerkt. 

De artsen hebben ons onderzocht en zegt dat mama heel heel ziek is. dat mijn nieren en lever niet meer werken sinds gisteren en dat dat is waarom het zo pijn deed gisteren. 

hier schrik ik heel erg van. Oma Tiny, mamas oma, is nog maar pas geleden overleden omdat de nieren en lever niet meer werkten.. 3 dagen duurde dat... ik ben vreselijk geschrokken. WAT IS ER MIS?? HOE GAAT HET MET JOU?? De arts zegt dat ze denken dat ik minder lang zwanger ben dan ik denk. maar dat kan niet want ik weet het heel erg zeker. 28 weken en 4 dagen. precies. 
heel veel echos worden er gemaakt en we liggen aan de CTG. Jij mijn popje was redelijk stabiel maar nu eindelijk na heel veel magnesium mijn bloeddruk daalt, kom jij in nood... de artsen zijn erg ongerust en ik durf helemaal nergens over na te denken. Papa is kalm en praat zachtjes tegen me. probeert te vertalen wat de artsen zeggen. De neonatoloog is vreselijk bezorgd en zegt dat we niet meer moeten tellen in weken maar in dagen.. wat???? 

23.00 - 07.00

Ieder kwartier wordt mijn bloeddruk gemeten. papa kreeg een slaapstoel en onze ogen zijn gericht op de monitor. Die maakt een hoop kabaal maar het is wanneer die stil wordt dat ik niet durf te ademen. De echo apparatuur staat inmiddels vast op onze kamer. Het gaat niet goed met jou popje. Helemaal niet goed. Doordat mijn bloeddruk zakt kom jij in nood. Telkens als de ctg stil wordt komt de arts binnen en gaat naar jou op zoek...  je hartje stopt.... Goddank start het ook weer... maar voor hoelang? 
ik ben echt heel heel erg bang nu. Weiger de medicatie omdat jij daar zo op reageert. 
Papa heeft me overtuigd de medicatie te blijven accepteren. Maar ik begrijp het niet. ga ik dood? ga jij dood? ..... Oh God die kans is heel erg groot ..... 


16 oktober 2014 - 07.00

De neonatoloog is geweest. Het gaat heel erg niet goed met jou. met mama ook niet.
Wij maken elkaar erg ziek momenteel. Wat ik heb is HELLP  

Stap voor stap legt de Neonataloog ons uit wat er gaande is, en wat er eigenlijk moet gaan gebeuren

In het begin van de zwangerschap is er iets mis gegaan waardoor jij niet een veilig bedje hebt kunnen vinden in mijn baarmoeder. Daardoor is er maar een klein gedeelte van je placenta dat zich heeft vastgehecht. Tot 3 weken geleden heeft mijn lichaam enorm hard gewerkt om jou te geven wat je nodig hebt om te kunnen groeien. Mijn lichaam kan het niet meer aan en is overlevingsstand gekomen. Jouw lichaampje ook popje... de artsen zeggen dat je ook een groei achterstand hebt van wel 3 weken. Dat betekend dat hoewel je 28 weken en 5 dagen bent, dat je zo groot bent en zo ontwikkeld als een kindje van 25 weken... 

Om mama's leven te redden moet je straks geboren worden via een keizersnede popje. Om jou uberhaubt een kans te geven is het van belang dat dat zo snel mogelijk gebeurd.
De kansen dat dit goed gaat zijn heel klein voor mij, en nog kleiner voor jou. WE hebben een wonder nodig ... 

 Zodra de OK klaar is ga jij geboren worden ... Mama is heel erg bang. Papa hoopt dat hij je nog even mag vasthouden als je geboren bent.. Popje mama bidt nooit maar dat doe ik nu aan één stuk door... 


kom alsjeblieft mee naar huis... 





Abigail is 12 weken prematuur en 3 weken dysmatuur geboren op 16 oktober 2014 om 10.31





Haar lengte is geschat op 22 cm en haar geboortegewicht was 780 gram... 
Vandaag maakt ze het goed en is een levenslustige peuter van 2 jaar oud <3 



Lees alles over de reis van Abigail naar huis op de blog van mijn lieve vriendin Kitty 
ter ere van Wereld Prematurendag 2016 - 17 november

 Niet Groot




Geen opmerkingen:

Een reactie posten